۰۴ مرداد ۱۳۸۸

استفاده از نقشه‌های گوگل به صورت آفلاین روی گوشی، Google Maps Offline

کسانی که با نقشه‌ها، مسیریابی و GPS سروکار زیادی دارند، بدشان نمی‌آید که بتوانند نقشه‌های Google را به صورت آف‌لاین روی گوشی خود داشته باشند. منطقه‌ی مورد نظر را پیمایش کنند و یا روی آن Zoom-in و Zoom-out کنند. متأسفانه هنوز راهی وجود ندارد که بتوان از این نقشه‌ها به صورت آفلاین با استفاده از نرم‌افزار Google Maps Mobile بهره برد، اما برنامه‌ای با نام TrekBuddy مبتنی بر Java نوشته شده است که می‌تواند این کار را انجام دهد.

TrekBuddy که برنامه نویسی از جمهوری چک آن را توسعه داده است، بر روی گوشی‌های امروزی که مفسر Java با کتاب‌خانه‌های MIDP 2.0 و CLDC 1.0 دارند قابل اجراست (خوش‌بختانه می‌توان گفت تمامی گوشی‌هایی که تولید می‌شوند در این دسته قرار می‌گیرند). این برنامه می‌تواند از گیرنده‌ی GPS داخلی گوشی و یا از گیرنده‌ی جانبی که با Bluetooth و یا پورت Serial به گوشی متصل است استفاده کند و تقریباً تمامی امکاناتی را که برنامه‌های حرفه‌ای نقشه‌خوان مانند Nokia Ovi Maps ،Garmin، Sygic و یا Google Maps Mobile در اختیار کاربر می‌گذارند (مانند مختصات محل، مسیریابی، و اشتراک مکان) به وی عرضه کند.

در این‌جا قصد ندارم به جزییات نحوه‌ی کار با این برنامه بپردازم، بلکه هدف دنبال کردن مسیری است تا بتوان از نقشه‌های Google (چه به صورت نقشه‌های خیابان و چه نقشه‌های ماهواره‌ای) به شکل برون خط (Offline) بهره برد و دیگر نیازی به اتصال گوشی به اینترنت برای دریافت این نقشه‌ها نباشد. یکی از ویژگی‌های ارزنده‌ی برنامه‌ی TrekBuddy قابلیت بارگیری (Load) نقشه‌های جداگانه به فرمتی است که این برنامه پشتیبانی می‌کند. در واقع می‌توان نقشه‌ها را به فرمت این برنامه تبدیل و آن‌ها را به صورت خوراک به آن داد تا مورد استفاده قرار بگیرند.

یک وب‌سایت آلمانی با عنوان Google Maps to TrekBuddy این امکان را فراهم کرده که فرمت مورد استفاده‌ی برنامه‌ی TrekBuddy از نقشه‌های Google را تهیه و بر روی PC ذخیره کرد. با مراجعه به آدرس این وب‌سایت می‌توان ناحیه‌ی مورد نظر را انتخاب و نوع نقشه (Satellite یا Map یا Hybrid) و مقدار Zoom را تعیین کرد. سپس با کلیک بر روی Download Map یک فایل با پس‌وند Tar دریافت می‌شود که می‌تواند به عنوان ورودی برای برنامه‌ی TrekBuddy به کار رود.


پس از نصب Trekbuddy از این آدرس و یا این‌جا (آخرین نگارش این برنامه به خوبی با گوشی‌های با صفحه‌ی لمسی مانند سری 60 نگارش پنجم نوکیا سازگار است)، با انتخاب گزینه‌ی Load Map می‌توان فایل Tar دریافت شده را بارگیری کرد (فایل را بهتر است در درایو C گوشی قرار دهید) و اکنون کافی است Start را انتخاب کنید تا گیرنده‌ی GPS گوشی فعال شده و اقدام به تعیین موقعیت روی نقشه کند.


حتماً توجه کرده‌اید که در این حالت امکان Zoom کردن وجود ندارد و این عمل باید در هنگام ذخیره کردن نقشه از آن سایت آلمانی صورت بگیرد. اما برنامه‌ی دیگری وجود دارد که می‌تواند Zoomهای مختلف از یک ناحیه را در قالبی قابل شناسایی توسط TrekBuddy عرضه کند. این برنامه که Googleak نام دارد، از این آدرس و یا این‌جا قابل دریافت است. نحوه‌ی کار با آن به این صورت است که پس از اجرا، با کلیک روی نشانه‌ی کره‌ی زمین، نقشه‌ها از Google دریافت می‌شوند و سپس با کلیک راست روی پنجره‌ی برنامه، می‌توان Zoomهای مختلف یک منطقه را به دست آورد و به همان ترتیب قبل، دریافت کرد. پس از تنظیم ناحیه و نقشه‌ی مورد نظر، با کلیک بر روی علامت ردپا، فرمت مخصوص برنامه‌ی TrekBuddy آماده خواهد بود که به همان شیوه‌ی پیشین می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد. لازم به ذکر است که این نرم‌افزار نه‌تنها نقشه‌های Google که نقشه‌های سرویس‌های دیگر نظیر Yahoo و Microsoft Virtual Earth را نیز پوشش می‌دهد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر