۲۰ تیر ۱۳۸۸

نوکیا کیوت برای سری 60، Qt for S60


یکی از جدیدترین پروژه‌های نوکیا، کیوت نام دارد. کیوت یک چهارچوب مبتنی بر زبان برنامه‌نویسی ++C است که دریچه‌ی جدیدی را برای برنامه‌نویسان و هم‌چنین دارندگان گوشی‌های نوکیا باز می‌کند.




اما چه چیز Qt را متمایز خواهد کرد؟

کیوت یک محیط برنامه‌ی پلتفرم-آزاد است. به این معنی که اهمیتی ندارد برنامه‌های آن را در چه محیطی و تحت چه سیستم عاملی اجرا می‌کنید و نیازی هم نیست Source برنامه را دوباره بنویسید. شاید واضح‌ترین مثال در تصاویر زیر نمایان باشد، هر دو Source Code بر پایه‌ی کیوت نگاشته شده‌اند، یکی بر روی 5800 اجرا شده و دیگری بر روی یک کامپیوتر خانگی:



در اکتبر 2008 و در حاشیه‌ی Symbian Smartphone Show، شرکت Qt Software (این شرکت را نوکیا در ژوئن 2008 و پس از خریداری شرکت نروژی Trolltech که Qt را توسعه می‌داد، تأسیس کرد) نسخه‌ای از کیوت را که برای سری 60 نوکیا توسعه داده شده بود، به نمایش گذاشت. گرچه این نسخه کماکان در مرحله‌ی توسعه و پیش-انتشار به سر می‌برد اما گامی بسیار مهم و اساسی برای توسعه‌ی برنامه‌های کاربردی میتنی بر پلتفرم سری 60 نوکیا به شمار می‌رود.

کیوت در جدیدترین گوشی‌های نوکیای نگارش پنجم (N97 و 5800) قابل نصب است. برای اجرای برنامه‌های نوشته شده تحت Qt، می‌بایست فایل‌های چهارچوب کیوت (Qt Framework) را روی گوشی نصب کرد. این فایل‌ها از این آدرس هم‌واره در دسترس خواهند بود.


آخرین نسخه‌ی بتای منتشر شده از کیوت که با نام Tower شناخته می‌شود، را باید به صورت زیر نصب کرد:

ابتدا سه فایل PIPS و OpenC و StdCPP را دریافت و روی گوشی نصب کنید، سپس نوبت به کتابخانه‌ی کیوت می‌رسد که با دریافت و نصب فایل Qt Library قابل استفاده خواهد بود.

اگرچه هنوز تعداد برنامه‌های انگشت شماری مبتنی بر کیوت نوشته شده‌اند، اما با توجه به پشتیبانی نوکیا از این پروژه، در آینده‌ای نزدیک شاهد برنامه‌های فراوانی بر اساس این چهارچوب خواهیم بود.

برای اطلاعات بیشتر در مورد کیوت، می‌توانید به آدرس‌های زیر مراجعه کنید:



دو نمونه کد منتشر شده، مبتنی بر کیوت را می‌توانید در قسمت زیر دریافت کنید. همان‌طور که می‌بینید حجم برنامه‌ها به شکل قابل توجهی کاهش یافته است:

Qt: Noughts and Crosses Game Example
یک بازی ساده که با Qt نوشته شده و پس از نصب Qt Framework (راهنمایی در قسمت بالا موجود است) قابل اجراست. فایل نصب را از این آدرس بگیرید.




Qt: QSolitaire Game Example
بازی ورق مشهور که در دو حالت معمولی و Landscape قابل اجراست. برای دریافت این آدرس را ببینید.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر