۲۹ تیر ۱۳۸۸

سری C و سری X نوکیا در راه است؟

در روز 18 جولای (27 تیر) وب سایت دفتر ثبت علائم تجاری فنلاند، سند جدیدی را در دسترس گذاشت که طبق آن "نوکیا" علامت تجاری CSeries را در آوریل امسال به ثبت رسانده است. تنها یک روز پس آن، وب سایت دفتر همگام‌سازی بازار اینترنتی اروپا، از ثبت علامت تجاری XSeries توسط نوکیا در همان ماه خبر داد.

‌دنبال‌کنندگان خبرهای کمپانی معظم فنلاندی نوکیا، اطلاع دارند که تولید گوشی‌های این شرکت در سه رده‌ی اصلی انجام می‌شود. سری N که در آوریل 2005 معرفی شد و هدف آن پوشش بازار گوشی‌های مالتی‌مدیای هوشمند (دارای سیستم عامل) بود.


سری E نوکیا درست بعد از سری N معرفی شد و بازار خریدارانی را که به قابلیت‌های تجاری و دفتری گوشی اهمیت می‌دهند در برنامه‌ی خود داشت. به همین ترتیب، تمامی گوشی‌های سری E مجهز به کارت شبکه‌ی بی‌سیم و برنامه‌ای برای اتصال به سرویس VoIP هستند.


اما سری قدیمی‌تر نوکیا که با نام سری "چهار رقمی" نیز شناخته می‌شود، همان گوشی‌های معمول این شرکت است که از سالیان پیش‌تر نیز شاهد حضور آن‌ها در بازار بوده‌ایم. این گوشی‌ها عمدتاً بدون سیستم عامل Symbian و بر مبنای پلت‌فرم سری 40 نوکیا عرضه می‌شوند.

مسئله‌ای که در ماه‌های اخیر نوکیا با آن دست و پنجه نرم کرده است، رکود جهانی اقتصاد و یکی از پیامدهای آن، از دست دادن نسبی بازار گوشی‌های سری N خود است. به دنبال عدم تمایل بازار به سری N در طول یک سال اخیر، به نظر می‌رسد اکنون، نوکیا به دنبال رونمایی از سری جدیدی از گوشی‌های خود است که با نام سری X و سری C نام‌گذاری شده‌اند. هنوز مشخص نیست که حروف X و C نماینده‌ی چه واژگان و پوشش‌دهنده‌ی تمایلات چه خریدارانی هستند اما با توجه به شایعاتی که سال گذشته در مورد ورود نوکیا به باز کامپیوترهای خانگی به گوش می‌رسید، به نظر می‌آید C نمایان‌گر Computer Series باشد (گرچه این‌ها تنها برپایه‌ی حدس و گمان است).




اما نکته‌ی دیگر نامشخص بودن علامت تجاری XSeries است. این امیدواری وجود دارد که سری X گوشی‌هایی را با مشخصات اضافه‌تر و قابلیت‌هایی فراتر از گوشی‌های موجود، در بر داشته باشد. البته باید به این مسئله نیز توجه داشت که ثبت علامت‌های تجاری توسط شرکت‌ها به هیچ وجه الزامی برای استفاده از آن‌ها در بازار مصرف نیست.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر