۰۳ مهر ۱۳۸۹

نصب و مسیر ذخیره شدن قلم‌ها در اوبونتو

چنان‌چه بخواهم قلم‌های مورد نیاز و متداول را (مانند قلم تاهوما یا قلم‌های فارسی) بر روی اوبونتو نصب کنم، سه راه وجود دارد:

۱) فایل قلم را دریافت و آن را با دبل‌کلیک در محیط گنوم باز می‌کنم، سپس دکمه Install Font را می‌فشارم:

نصب قلم در محیط گنوم

۲) اگر بخواهم قلم مورد نظر را برای کاربر خود نصب کنم، باید شاخه‌ای با نام fonts. در مسیر /home/zagrox/.fonts/ بسازم و سپس قلم‌ها را در آن کپی کنم.

۳) اگر بخواهم این قلم‌ها برای تمامی کاربران قابل استفاده باشند، باید در /usr/share/fonts/ شاخه‌ای با نام دل‌خواه مثلاً farsi بسازم و سپس قلم‌ها را در آن قرار دهم. سپس باید دستور fc-cache را در ترمینال اجرا کنم و اگر نیاز بود یک‌بار session را مجدداً راه‌اندازی نمایم.

برای درج فاصله‌ی مجازی یا نیم‌فاصله به راحتی از کلیدهای ترکیبی shift و space استفاده می‌کنم.

آخرین نگارش‌های قلم‌های Tahoma و Arial را در آدرس‌های زیر قرار داده‌ام:
Tahoma ساده
Tahoma برجسته
Arial ساده
Arial برجسته

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر